۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

تاكيد برلزوم مشاوره قبل ازازدواج


يك مشاور ژنتيك: بروز بيماري‌هاي ژنتيك تنها مختص ازدواج‌هاي فاميلي نيست
مشاوره ژنتيك براي زوج‌هاي غيرفاميل هم ضروريست

يك مشاور ژنتيك با تاكيد بر مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج گفت: بروز بيماري‌هاي ژنتيك منحصر به ازدواج‌هاي فاميلي نيست و مشاوره ژنتيكي حتي براي افراد غيرفاميل كه درصدد ازدواج با يكديگر هستند نيز امري ضروري است.

دكتر بابامحمدي كه در مراسم ويژه انجمن ديستروفي به مناسبت روز جهاني معلولان سخن مي‌گفت با اشاره به بيماري عضلاني دوشن گفت: اين بيماري به دليل ضعف پيشرونده عضلات مشكلاتي را از نظر تحرك فيزيكي براي فرد مذكر ايجاد مي‌كند ولي به مدد كمك‌هاي جامعه پزشكي و خانواده مي‌توان اميد به زندگي را در افراد مبتلا تقويت كرد.

وي با بيان اين كه افرادي در اين خانواده‌ها هستند كه عليرغم نبود علايم باليني بيماري ممكن است به دليل ناقل بودن، بيماري را از طريق ازدواج به نسل‌هاي بعدي انتقال دهند، گفت: البته اين موضوع از طريق مشاوره ژنتيكي مشخص مي‌شود.

دكتر بابامحمدي با تاكيد بر اين كه فرد ناقل اين بيماري هم مي‌تواند ازدواج كند، ادامه داد: البته اين گروه از افراد بايد تحت نظر پزشك متخصص بچه‌دار شوند و در صورت باردار شدن نمونه‌برداري از جنين صورت مي‌گيرد و از اين طريق مي‌توان سلامت جنين را از نظر ابتلا به بيماري مشخص كرد.

اين مشاور ژنتيك با انتقاد از عدم مشورت خانواده‌ها با مشاور ژنتيك براي بچه‌دار شدن ادامه داد: بروز بيماري‌هاي ژنتيك منحصر به ازدواج‌هاي فاميلي نيست و مشاوره ژنتيكي حتي براي افراد غيرفاميل كه درصدد ازدواج با يكديگر هستند نيز امري ضروري است و به اين ترتيب مي‌توان از تولد فرزندان مبتلا به بيماري‌هايي نظير بيماري ديستروفي پيشگيري كرد.

وي در پايان اظهاراميدواري كرد كه با همكاري اعضا انجمن ديستروفي و پزشكان، فرهنگ مشاوره ژنتيكي در جامعه گسترش يابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر